Júniusban kerül először a piacokra a ribizli üdén savanykás termése, a fürtökben szedett sok apró kis bogyó. Nyersen nem mindenki kedveli fanyarkásan édes ízét. De a ribizli többet tud, mint gondolnánk…

A konyha új kincse lehet a ribizli

A ribizli beszerzés

Legyen piros, fekete vagy fehér, az a fontos, hogy a ribizlifürtökön a szemek épek és feszesek legyenek.

Tárolás

Saját kertünkben a ribizlit akár nyár végéig is a bokron hagyhatjuk: tovább érik, de nem romlik meg. A ribizli nem sérülékeny, könnyen tárolható, jól fagyasztható.

Konyhai tipp

A ribizlit a legjobb nyersen fogyasztani, ilyenkor a legdúsabb a vitaminokban. Lekvárnak és dzsemnek – esetleg édesebb gyümölcsökkel vegyítve – egyaránt kiváló. Ezen kívül szörp, gyümölcslé, bólé és bor készítésére is alkalmas. Főzhetünk belőle savanykás gyümölcslevest, megbolondíthatjuk vele a húsételeket és a salátákat, továbbá a könnyű, nyári süteményeknek is nélkülözhetetlen hozzávalója.

Vitamintipp

A piros ribizli valamennyi bogyós gyümölcs közül a leggazdagabb gyümölcssavban. Az aromás bogyócska négyszer annyi C-vitamint tartalmaz, mint a narancs, és nagy mennyiségű A-provitamin is van benne. Régen a skorbut megelőzéséért ették. Gyulladásgátló hatású, fokozza a sejtek anyagcseréjét, erősíti a csontokat, a fogakat, az immunrendszert, a hormonháztartást, megnyugtatja az idegeket.

A fekete ribizli méltán versenyezhet piros rokonával a legértékesebb bogyós gyümölcs rangjáért. Hihetetlenül magas a C-vitamin-tartalma (100 grammban 177 mg), gazdag rostanyagokban, káliumban, kalciumban és vasban.

Habos fekete ribizlis pite

Csemege sertéskaraj ribizliszósszal, sült újburgonyával

A cikk a Vidék íze magazinban jelent meg.

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.