Ilyenkor a legtöbb zöldségesnél kapható még szép, friss csicsóka, ráadásul nem is drága. Érdemes vele megbarátkozni, egyrészt finom, másrészt annyiféle jótékony hatása van, hogy szinte gyógyszernek tekinthetjük.

Szegények vagy okosok krumplija?

A csicsóka, mint sok más növényünk, Amerikából érkezett Európába, valamikor a XVII. században. A napraforgó közeli rokona, a csicsóka is szép magasra nő, gyönyörű sárga virága van, de ez a virágzat már jóval kisebb, mint a napraforgó tányérjai. A föld alatti, megvastagodott szárképleteit fogyasztjuk. Rendkívül igénytelen növény, gumóról kell ültetni, lehetőleg a kert végébe, mert kiirtani is nehéz lesz. Ősz végén, tél elején szedhetjük fel a gumókat, ezek mérete és formája is változatos lehet, apró diótól a kis almáig, majdnem simától a nagyon göcsörtösig. Mindig marad a földben annyi gumó, hogy szaporodjon az ültetvényünk.

Régebben a szegények eledele volt, édeskés íze miatt édesburgonyának is nevezték, ma már ez utóbbit csak a batátára használjuk. A csicsóka az elmúlt években nagyon divatossá vált, a legelegánsabb éttermek étlapján is szerepel. Angol nevéből kiindulva sokszor nevezik jeruzsálemi articsókának. Nagyon különleges az íze, hasonlít a krumpliéhoz, de annál édeskésebb, és van egy kis füstös aromája.

Annyiféle jótékony hatással bír, hogy nyugodtan nevezhetjük gyógynövénynek vagy szuper élelmiszernek, ahogy tetszik. Magas a rosttartalma, sokféle ásványi anyag és vitamin található benne, de igazán különlegessé a benne lévő rengeteg inulin teszi. Az inulin sokféle jótékony folyamatot indít el a szervezetben, például táplálja a bélflóra hasznos baktériumait, ezzel regenerálja a bélrendszert.

Burgonyaszerű köret, de nem emeli meg a vércukorszintet, tehát cukorbetegek is bátran fogyaszthatják. Gyakorlatilag bármire felhasználhatjuk, amire a burgonyát, levesekhez, sütve, főzve köretekhez, egytálételekhez stb.

Egy gond van vele, a benne lévő sok rost miatt erősen puffaszt. De az a jó hír, hogy hozzá lehet szokni, kis adagokkal kell kezdeni a fogyasztását, és egyre jobb lesz a helyzet. Érdemes felvenni a heti étrendbe többször is, olcsó, viszonylag jól tárolható, és nagyon egészséges.

https://videkize.hu/recept/almas-sajtos-csicsokasalata-zoldsegtempuraval/

https://videkize.hu/recept/csicsokas-kelkaposzta-fozelek/

Kapros csicsókasaláta lila hagymával

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.