Miért eszünk karácsonykor halat?

A hal finom és egészséges, a családok többségénél mégis leginkább csak karácsonykor kerül az asztalra. Fogyasztása a böjti szokások miatt került előtérbe, hiszen a keresztény kultúrkörben, karácsony böjtjét betartva, az emberek nem ehettek húsféléket – ellenben a hal nem számít húsételnek. Pedig a hal táplálkozás-élettani jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni: igen fontos vitamin- és ásványianyag-forrás, fehérjéje teljes értékű és könnyen emészthető. Fontos lenne, hogy hetente legalább kétszer-háromszor együnk belőle, főként a zsíros és félzsíros halakban található jelentős mennyiségű ómega-3 zsírsavak miatt. Ezeket a zsírsavakat a szervezetünk nem tudja előállítani, viszont fontos szerepet játszanak a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében.

A hal fogyasztása szimbolikus jelentéssel is bír. Ha sok a pikkely a karácsonyi halunkon, akkor bőségre számíthatunk a következő esztendőben. de nemcsak a pikkelyek hordoznak ilyen üzenetet, hanem a hal gyors mozgása is: ahogy az állat sebesen úszik a vízben, úgy halad előre a család is az elkövetkezendő évben, ha karácsonykor fogyaszt belőle.

Mennyi az annyi?

(100 grammban) Energia Szénhidrát Fehérje Zsír
Ponty 127 kcal 0 18g 6g
Lazac 131 kcal 0 22g 5g
Harcsa 95 kcal 0 16g 3g

Lazac roston fokhagymásparajos galuskával

Fűszeres lazac sáfrányos rizzsel

Töltött ponty

Dorozsmai ponty

Bézs-harcsa a` la Schieszl túrós csuszával

Káposztás harcsa

Hozzászólások

Kövess minket a legfrissebb sportos trendekért és inspirációkért a Facebookon is.